|
Moje Auto nr 12. grudzień 1998 str. nr. 32 |
Rasowanie magnetyzerem
Opinie specjalistów
Jestem popularyzatorem rasowania silników magnetyzerem. Polega ono na
zamontowaniu 3 magnetyzerów "Multimag": dwóch paliwa (jeden na powrocie
paliwa) i jednego powietrznego. Stwierdzam, że taki montaż podnosi możliwości
trakcyjne silnika, podobnie jak obróbka mechaniczna głowicy. Pod tym
określeniem rozumiem, np. wymianę zaworów na większe, poprawienie geometrii
kanałów dolotowych i obniżenie głowicy w celu podniesienia stopnia sprężenia.
Przerabiamy głowicę po to, aby podnieść sprawność spalania mieszanki
paliwowo-powietrznej w silniku. Magnetyzery typu "Multimag" robią to samo.
Poprawiają efektywność procesu spalania, ale za pomocą obróbki magnetycznej
paliwa silnikowego i zmiany jego cech fizykochemicznych.
Posłużę się prostym przykładem.
Mając stary piec węglowy, można jego prawność energetyczną podnieść nie
wymieniając go na nowoczesny model, ale stosując wysoko energetyczne brykiety.
To samo mamy w przypadku silnika, podnosimy jego parametry przez przygotowanie
mu paliwa o wysokich parametrach.
Zjawisko to ma jeszcze jeden aspekt.
Jak wiemy, w układzie ssanie-komora, spalanie-wydech występują zjawiska
falowe. W tym układzie powstaje fala podłużna, rozchodząca się w ośrodku
gazowym. Wszystkie zjawiska, mające wpływ na ruch fali, mają znaczenie
podstawowe dla pracy silnika. Teraz w nowoczesnych samochodach mamy układy
dolotowe o zmiennej długości i coraz bardziej skomplikowane obudowy filtrów
powietrza z długimi przewodami dolotowymi i komorami rezonansowymi. To
wszystko w celu poprawienia napełniania i opróżniania cylindra silnika. Czasem
udaje się osiągnąć efekt tak zwanego dynamicznego doładowania.
Tutaj też widzę rolę dla
magnetyzerów typu "Multimag". Jednym z efektów założenia magnetyzera w silniku
spalinowym jest wyciszenie, potwierdzające bezpośredni wpływ na zjawiska
falowe w układach silnika. Paliwo poddane obróbce Multimagiem spala się
całkowicie i proces spalania jest równomierny bez miejscowych ognisk zapłonu.
Nie powstają też miejscowe zapłony od nagaru komory spalania, ponieważ
magnetyzery usuwaj nagar z komory spalania. Fala uderzeniowa rozchodzi się
równomiernie i we wszystkich kierunkach. Takie rozchodzenie się fali jest
najkorzystniejsze dla silnika i nie zakłóca ruchu falowego, o którym pisałem
wcześniej. To wszystko umożliwia prawidłowe napełnianie cylindra mieszanką
paliwową i sprawniejsze usuwanie spalin. Przy mechanicznej obróbce głowicy
zjawiska takie uzyskujemy np. poprzez
powiększenie zaworów lub zwiększenie ich liczby.
Z powodów wyżej wymienionych jestem
gorącym zwolennikiem rasowaniem
magnetyzerem: unikamy rozbierania silnika i kosztownej przeróbki głowicy,
odpadają problemy związane z gwarancją w nowych samochodach. Montaż Multimagów"
nie powoduje utraty gwarancji i jest dziecinnie prosty.
Podpis pod zdjęciem - Kazimierz Stożek (z lewejJ i Lech Węglarski przy jednym
z wielu aut podrasowanych magnetyzerami Multimag. Multimag FE zainstalowany w
Polonezie.
Kazimierz Stoźek, TUNING CENTER SPEED S. C.
Z moich doświadczeń oraz opinii
klientów użytkujących magnetyzery Multimag jednoznacznie wynika, że
najbardziej odczuwalnym zjawiskiem po zamontowaniu tego urządzenia jest
zmniejszenie zużycia paliwa, średnio 0 15% oraz poprawa dynamiki samochodu.
Jeżdżę Fordem Escortem 1600 z
kompletem magnetyzerów FE+AE i niezależnie od dynamiki jazdy mój samochód
zużywa około jednego litra paliwa mniej na 100 km
Znam przypadek, gdy klient jeżdżący
VW Polo rocznik 1991, stwierdził ze zdumieniem , że jego auto z zamontowanym
magnetyzerem FE spaliło o 2 litry mniej paliwa w jeździe miejskiej. Tak
zafascynował go ten wynalazek , że gdy kupił w komisie używany samochód Ford
Mondeo uszkodzonym przednim zawieszeniem, to najpierw podjechał (mając aulo na
lawecie) do mojego zakładu w celu zamontowania magnetyzerów FE i AE.
Bardzo ważną cechą działania
magnetyzerów jest oczyszczanie komory spalania z nagaru. Skuteczność działania
FE została stwierdzona jednoznacznie, gdy Fiat 125p po wyuczeniu zapłonu
jeszcze pracował. Bez żadnych regulacji zamontowano magnetyzer paliwa FE i
zjawisko to ustąpi1o po przejechaniu 500 km. Generalnie jednak, samochody
przed montażem powinny być ustawiane według wskazań producenta.
Bogusław
Toczek, " MIXPOL ", Kielce, Ul. Mielczarskiego 149