![]() |
|
|
Moje Auto nr 1. styczeń 2000 str. nr. 53 |
Aktywatory
magnetyczne FE, mimo że proste w montażu, wymagają regulacji gaźników.
Jak
się okazuje, niektórzy mechanicy nie znają procedury prawidłowej, zaś
regulacja tradycyjna powoduje efekt odwrotny od zamierzonego, czyli wzrost
zużycia paliwa i spadek mocy.
Oto
wyjaśnienie procesu regulacji gaźnika na przykładzie samochodu
Cinquecento 700.
Przed
zamontowaniem aktywatora multimag FE.
Załóżmy,
że auto, sprawne technicznie, z nastawami fabrycznymi, wykazuje bardzo równomierną
i stabilną pracę silnika na biegu jałowym przy następujących wartościach
emisji: CO 1,5% HC 240
ppm n=850 obr./min.
Po zamontowaniu aktywatora multimag Fe
Po
przejechaniu ok. 1600-2000 km w trakcie 90 dniowego okresu nasycania
magnetycznego komory spalania, nastąpiło zmniejszenie emisji CO i HC o
60% oraz wzrost obrotów silnika na biegu jałowym o 300 obr/min do wartości
1150 obr/min. Analizator spalin wykazuje więc wartości: CO 0,6%
(1,5%--60%) HC 96 ppm (240 ppm-60%) n-1150 obr./min.
Co
należy wówczas zrobić?
Dyszą
składu mieszanki oraz zmianą położenia przepustnicy należy zmniejszyć
obroty biegu jałowego do zalecanych przed producenta 875 min. z tolerancją
25 obr. Silnik będzie potrzebował znacznie więcej powietrza a mniej
paliwa. Dokonując regulacji gaźnika za pomocą analizatora spalin, należy
kierować się wyłącznie zapewnieniem silnikowi, równomiernej i
stabilnej pracy, traktując odczyt znacznie niżej emisji CO i HC jako
efekt i dowód działania aktywatorów magnetycznych. W żadnym przypadku
nie wolno regulować gaźnika pod wartości emisji CO i HC, jakie były
przed zamontowaniem aktywatora. Powrót z niższych wartości emisji CO i
HC do poziomu pierwotnego, gdy C0= 1,5%, HC=240 ppm, oznacza błędną
regulację i znaczne wzbogacenie mieszanki, czyli zwiększenie zużycia
paliwa i pogorszenie parametrów silnika.
Dlaczego
nie wolno powracać do wartości CO i HC sprzed zainstalowania aktywatora?
Ustawienie
gaźnika na pierwotny poziom emisji CO-1,5%, HC=240 ppm, po zainstalowaniu
aktywatora, oznaczałoby, że wartości tych emisji bez aktywatorów byty
znacznie wyższe od zmierzonych obiektywnie przez analizator. Wartość
1,5% CO po 60% redukcji oznacza, że wcześniej emisja wynosiła 3,75 %
gdyż 3,75 - 60% = 1,5%. W przypadku HC pierwotna emisja (przed założeniem
aktywatora) musiałaby wynosić 600 ppm, gdyż 600-60 %-240 ppm. Należy
pamiętać, że każdy silnik spalinowy po aktywacji magnetycznej znacznie
lepiej spala paliwo, czego dowodem jest mniejsza o 60-80% emisja CO i HC.
Opinie naukowców i praktyków z branży motoryzacyjnej są zgodne i potwierdzają, że mniejsza emisja CO i HC to lepsze spalanie, większa moc silnika i oszczędność paliwa.
(AS)
M.
Bełtkowski, krakowski przedstawiciel Skody Auto-Centrum W&V. Bełtkowski
Kraków ,ul. Libertów
466,tel. tel. (0-12) 270-35-01
Uruchomione
ostatnio stanowisko do diagnostyki silnika i podzespołów jezdnych,
wykorzystywane jest do pokazania skuteczności działania aktywatorów
magnetycznych multimag podczas analizy spalin.
Montujemy
te urządzenia od ponad roku i nasi klienci są zadowoleni ze znacznych
oszczędności, jakie uzyskują w swoich nowoczesnych samochodach. W
czasie codziennej eksploatacji muszą one być większe od 10%, aby właściciel
mógł je zauważyć. Tak dzieje się właśnie po zamontowaniu multimagów.
Badania
wykonane w samochodzie z silnikiem z wielopunktowym wtryskiem z
katalizatorem w szczelnej kabinie wg Dyrektywy 94/12EC Reg. 83.03 Euro-2,
po zamontowaniu multimagów wykazały następujące spadki:
Masa
CO [g/km] spadek - 40%
Masa
HC+NOx [g/km] spadek - 37%
O
tyle mniej splin byłoby w alejach Trzech Wieszczów, gdyby wszystkie
samochody miały katalizatory. W samochodach gaźnikowych efekty są
jeszcze większe.
Nasza
firma pragnąc rozszerzyć swoją ofertę na wymagającym gdańskim rynku,
zainteresowała się magnetyzerami multimag. Klienci pytali często o to
urządzenie, zyskuje ono bowiem coraz lepszą opinię. Nawet nieduże
firmy motoryzacyjne dysponujące odpowiednim stanowiskiem i wiedzą, mogą
błyskawicznie, bez przecinania przewodów zamontować komplet multimagów.
Zadowolony klient wraca później, aby wymienić olej, opony, zamontować
radio czy alarm.