![]() |
Moje Auto nr 4. kwiecień 2000 str. nr. 47 |
Ile można zyskać
Dla jednych liczy się wzrost mocy, inni za największy atut aktywatorów magnetycznych uważają zmniejszenie emisji szkodliwych spalin. Wszyscy jednak zgodnie chwalą sobie oszczędności, jakie dzięki multimagom zostają w kieszeni na stacjach paliw.
Ile więc można oszczędzić. montując multimagi? To sprawa względna. Rezultaty zalezą przecież od stanu technicznego auta i stylu jazdy kierowcy. Wiele na ten temat mają do powiedzenia mechanicy samochodowi.
Oto wypowiedź Tadeusza Gawdy z firmy „Montag" w Lublinie. tel. ( 0-81 ) 743-09-15. 0-603 656 049
„Dziennik Wschodni" - największy w województwie lubelskim, prowadził przez kilka miesięcy badania magnetyzera multimag w trzyletnim CC 700 o przebiegu 44,5 tys. km. Samochód był własnością czytelnika - p. Ryszarda Rękasa ze Świdnika i został sprawdzony przez doświadczonych diagnostów. Silnik był w dobrym stanie. Badania przed i po 1900 km z multimagiem dokonano w autoryzowanej stacji FIAT-a POSiCZ Polmozbyt w Lublinie.
Samochód bez aktywatora magnetycznego spalał ( jazda mieszana - miasto + trasa ) średnio - 5,7 litra/100 km. Po przejechaniu 1900 km z multimagiem zużycie to spadło do 5 litrów, a więc o 13%. Toksyczność spalin przy 3000 obr./min. spadła: CO o 32%. HC o 53%; natomiast przy 1100 obr./min: CO o 15% i HC o 30%.
Licząc oszczędność paliwa (przy cenie 3 zł za litr) zwrot kosztów zakupu magnetyzerów multimag następuje:
• w samochodach małolitrażowych po ok. 5.000 km;
• w samochodach gaźnikowych powyżej 1100 cm: 3.000 - 4.000 km;
• w samochodach wtryskowych: 6.000 - 8.000 km.
To bardzo szybki zwrot kosztów, a przecież urządzenie to po kilu latach można zamontować w następnym samochodzie. Multimag to także ochrona silnika, jego większa moc i mniej obciążony katalizator.
Multi – air w praktyce
Montując pierwsze egzemplarze podstawek multi-air miałem pewne obawy co do wyników i skutków ich działania. Moje obawy brały się z faktu, ze jeżeli zubożymy mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku spalinowym, to otrzymamy wzrost temperatury pracy silnika (zwłaszcza głowicy) oraz wzrost zawartości HC w spalinach. Z drugiej strony jednak przystawka stanowi komplet z magnetyzerem multimag, który w silniku spalinowym powoduje akurat odwrotne skutki do tego, co napisałem o działaniu samej podstawki zubożającej mieszankę.
Magnetyzer ma duży wpływ na temperaturę pracy głowicy silnika spalinowego. To korzystne oddziaływanie magnetyzera zostało wielokrotnie udowodnione w sporcie samochodowym, powodując większą odporność sprężonych silników na wypalanie uszczelki pod głowicą. Pierwsze testy nie potwierdziły moich obaw. Silniki z podstawką i magnetyzerem pracowały stabilnie w zakresie obrotów biegu jałowego, przejścia do wysokich obrotów były płynne pozbawione „dziur". Analiza porównawcza spalin przed założeniem podstawki i po zamontowaniu potwierdziła założenia twórców urządzenia jeżeli chodzi o założone spadki zawartości CO i HC w spalinach. Właściwości trakcyjne samochodu uległy wyraźnej poprawie.
Moja firma jest zaangażowana w sport samochodowy i właśnie tu widzę duże możliwości zastosowania tego układu dla początkujących zawodników. Przez odpowiedni dobór dysz paliwa i nastaw gaźnika, możemy poprawić znacznie osiągi fiacika stosunkowo małymi kosztami.
Lech Węglarski
Opinie specjalistów„Auto Centrum Kaczmarczyk S.A” - Seat Kraków, tel. ( 0-12 ) 658-66-50
Montujemy multimagi prawie dwa lata w naszej stacji Seata. Sprawdziły się doskonale we wszystkich modelach tj. Ibizach, Cordobach i Toledo. Uzyskaliśmy kilkunastoprocentowe oszczędności paliwa, spadek toksyczności ( CO i HC ), często do wielkości niewykrywalnej przez analizator spalin oraz wyraźna poprawę kultury pracy silnika. Zapraszamy do naszego serwisu.
Kazimierz Stożek, Stacja BMW i Volvo, Kraków tel. (0-12) 633-68-01
Moim hobby jest tuning i przeróbki samochodów. Do przerabianych maluchów montuję multimagi i podstawkę pod gaźnik multi-air. Wzrost mocy silnika i jego dynamiki zadziwił mnie i kolegów. Bez tych urządzeń nie jest możliwe zlikwidowanie „dziur" między biegami w silniku gażnikowym.
Od kilkunastu lat prowadzę stację, w której serwisujemy samochody BMW i Volvo. Od ponad 2 lat także montuję multimagi. Jeżeli samochód jest sprawny technicznie, nie zdarzyło się, aby klient nie zauważył oszczędności paliwa. Często kształtuje s ię ona na poziomie do 1,5 litra. Łatwo można wykazać także spadek toksyczności spalin za pomocą analizatora. Nawet samochody gaźnikowe potrafią spełniać normę toksyczności przewidzianej dla samochodów z katalizatorem.
Moim hobby jest tuning i przeróbki samochodów. Do przerabianych maluchów montuję multimagi i podstawkę pod gaźnik multi-air. Wzrost mocy silnika i jego dynamiki zadziwił mnie i kolegów. Bez tych urządzeń nie jest możliwe zlikwidowanie „dziur" między biegami w silniku gaźnikowym.
Podpis pod zdjęciem : Lech Węglarski Firma "MAG" Nowy Sącz ul. Jagiellońska 50a/5, tel. ( 0-18 ) 44-203-51