|
Moje Auto nr 3. marzec 1999 str. nr. 25 |
Samodzielnie, ale prawidłowo
Czytelników nam przybywa, dlatego więc zapewne wielu z Państwa pyta o sprawy już omawiane na łamach "Mojego Auta". Jedna z nich dotyczy aktywatorów magnetycznych montowanych w samochodach z zapłonem iskrowym, zasilanych paliwem LPG. Wyjaśniamy więc, ze zgodnie z instrukcja obsługi Multimagów, powinno się instalować dwa aktywatory paliwa FE, jak najbliżej siebie na przewodzie odprowadzającym gaz z reduktora do mieszalnika.
Zasady eksploatacji Multimagów są sprecyzowane w załączonej do urządzeń ulotce informacyjnej. Okazuje się jednak, że nie wszyscy ją czytają dokładnie.
Uwaga dotyczy również montażystów. Z korespondencji wnioskujemy bowiem, że niektórzy kierowcy montują Multimagi samodzielnie. Nie mam nic przeciwko temu, pod warunkiem, ze sprzedający zainteresuje się w jakim samochodzie ma być zamontowany Multimag.
W przypadku naszego korespondenta, jeden Multimag FE niewiele zmienił. Dwa aktywatory magnetyczne przyniosą zauważalne zmiany: wzrosną prawdopodobnie obroty biegu jałowego (trzeba będzie je wyregulować) w wyniku poprawy spalania, silnik będzie pracował równiej i oszczędniej.
Miliard nadal czeka!
Producent Multimagów dwa miesiące temu ogłosił konkurs, w którym zaproponował miliard złotych (starych) nagrody dla tego, który udowodni, ze aktywatory magnetyczne Multimag prawidłowo zamontowane w samochodzie nie działają. Szczegółowe zasady konkursu zamieściliśmy w numerach 1 i 2/99 "Mojego Auta".
l co, proszę sceptyków? Cisza na morzu, przeciwnicy nabrali wody w usta, udają, że nie czytają (oj, czytają dokładnie!), zbywają ofertę pod byle pretekstem.
Przyznam się, że liczyłem na jeden choćby
spektakularny pojedynek, na przykład w licencjonowanej stacji kontroli
pojazdów, w obecności diagnosty i rzeczoznawcy PZMOT. Niestety, oponenci z
tytułami naukowymi i prości mechanicy, zwolennicy metody siłowej w regulacjach
i naprawach samochodów (klucz płaski, młotek i śrubokręt) podali tyły. Bez
komentarza. Liczyliśmy na ciekawszy reportaż. Skończyło się na razie
walkowerem.
(AS)
Od organizatora konkursu
Po dwóch
miesiącach nie ma chętnych do udziału w konkursie, do którego organizatorzy
zapraszają indywidualnie naukowców z uczelni technicznych i praktyków z
czołowych serwisów obsługi samochodów w kraju. Okazuje się, że wielu naukowców
i praktyków zainstalowało już Multimagi w swoich autach i chętnie polecają je
innym. Najwięksi sceptycy postanowili poczekać trzy miesiące do zamknięcia
konkursu. Oczekują finału.
krystian witaszak
trust international
Opinie fachowców
Każdy
chce mieć samochód ekonomiczny a przy tym szybki i wytrzymały. Poprawić
fabrykę jest jednak trudno. Tylko niewiele urządzeń sprawdza się w praktycznym
działaniu. Co sadza o walorach multimagów samochodowi specjaliści? Oto dwie
opinie.
·
Każdy zadaje
sobie pytanie: "O ile spadnie zużycie paliwa w moim samochodzie?." Możemy
powiedzieć na podstawie doświadczeń z własnymi i samochodami klientów, że jest
to uzależnione od jakości rozpylania i sposobu dostarczania mieszanki do
silnika.
Największy spadek występuje w silnikach gaźnikowych i wtrysku jednopunktowego. Jest to spowodowane tym, że w jednym i drugim przypadku paliwo rozpylane jest przepustnica, która przy ekonomicznej jeździe jest uchylona w niewielkim stopniu. Paliwo spływa po niej i po ściankach kolektora ssącego. Dzięki zamontowaniu magnetyzera Multimag następuje bardzo wyraźna poprawa mieszania się paliwa z powietrzem. Lepsze parametry pracy silnika i spalania owocują u naszych klientów spadkiem zużycia paliwa, np. w Hondzie Civic o 1,5 L/100 km, co stanowi 16% oszczędności.
Natomiast
w wielopunktowych układach wtryskowych każdy cylinder jest zasilany oddzielnym
wtryskiwaczem Możliwe jest dokładne dawkowanie paliwa do poszczególnych
cylindrów, co zapewnia precyzyjnie regulowanie składu mieszanki. Wtrysk odbywa
się w bezpośredniej bliskości poszczególnych zaworów dolotowych, gdzie paliwo
porywa płynący strumień powietrza. Jego zawirowania ułatwiają powstanie
mieszanki zdolnej do spalenia w cylindrze. Są to silniki najbardziej oszczędne
i ekologiczne.
Można
byłoby sadzić, że w różnych układach wielpunktowych nic nie można już
poprawić. Jednak zarówno w silnikach z jedna linia sterująca, z układami
wtrysku sekwencyjnego czy wtryskiem bezpośrednim występuje oszczędność paliwa,
średnio 10%.
Dysponując samochodem z układem wtrysku sekwencyjnego marki Chrysler Cirrus,
stwierdziłem wyraźnie wyciszenie pracy silnika, poprawę dynamiki i
elastyczności już po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów. Zużycie paliwa
spadło o około 10%. W krótkiej opinii nie jest możliwe podanie wszystkich
zalet magnetyzera Multimag, zależy to od wielu czynników.
inż. Andrzej Poniedziałek Unitronic - Tuning
elektroniczny Warszawa ul. Pęcherska 36 b
• Jestem
właścicielem warsztatu samochodowego na Pradze Południe w Warszawie. Montażem
Multimagów zajmuję się od roku. Najpierw założyłem je oczywiście do swojego
Citroena BX 19 diesel (przebieg 200.000 km). Pierwszym efektem zaraz po
założeniu była cichsza i równiejsza praca silnika, drugim wyraźna poprawa
dynamiki i elastyczności, trzecim mniejsze zadymienie przy rannym uruchamianiu
i wreszcie czwartym, mimo dość dynamicznego stylu jazdy, spadek zużycia paliwa
o 10-15%. Zachęcony tymi doświadczeniami postanowiłem eksperymentować dalej i
założyłem Multimagi w samochodzie CC 700 jednego z członków rodziny. Nie
poinformowałem0 tym użytkownika, chciałem sprawdzić, czy moja opinia się
potwierdzi. Po pewnym czasie zadano mi pytanie: "Co zrobiłeś z moim
samochodem, że lepiej jeździ i mniej pali?".
Montowałem Multimagi w wielu samochodach klientów, którzy przysyłają następnie
swoich znajomych. Uważam, że efekty, jakie uzyskuje się dzięki Multimagom, są
zadziwiające, jeśli weźmie się pod uwagę ich cenę i łatwość montażu.
Roman Czarnota-Bojarski Auto-BCD, Warszawa ul.
Komorska 55 a
Krótko
Krzysztof S. z Koszęcina pyta, jak długo działają Multimagi i czy można je demontować przed sprzedażą auta i przekładać do innego samochodu?
Teoretycznie aktywatory magnetyczne są 1 "wieczne", czyli nie ulegają zużyciu w trakcie eksploatacji. Można ich trwałość określić na lat co najmniej dwadzieścia. Demontaż i montaż Multimagów za pomocą plastikowych zapinek jest prosty, nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby obsługiwały kolejne samochody.